Oldal kiválasztása

Rengeteg kérdés merül fel az online számla adatszolgáltatással kapcsolatban, ezért összefoglom a legfontoabbakat.

 

Lehet e továbbra is kézzel kiállított számlatömböt használni?
Természetesen ezt nem tiltja semmi a jövőben sem. Arra kell tekintettel lenni, hogy ha egy számlán az áthárított adó összege eléri a 100 eFt-ot akkor 5 naptári napon belül, ha eléri az 500 eFt-ot, akkor a számla kiállítását követő naptári napon fel kell vinni a számla adatait az online-számla felületen.

  • Nagyon fontos, hogy nem munkanapról van szó, hanem naptári napról. Tehát előfordulhat, hogy ha szombaton kiállítunk egy számlát, akkor arról legkésőbb vasárnap éjfélig adatot kell szolgáltatni.
  • Nem a számlák scanneléséről van szó, hanem az adatainak a manuális rögzítéséről.

Számít e, hogy ki a vevő?
Természetesen igen. Ebbe az adatszolgáltatásba azokat a számlákat kell belevenni, ahol a vevő belföldi adóalany. Lehet kompenzációs feláras, lehet alanyi adómentes, tárgyi mentes tevékenységet folytató. Belföldi adóalany lehet tehát egy kompenzációs feláras őstermelő is.

  • Nem kell bevonni tehát ebbe azokat akik nem adóalanyok, tehát a magánszemélyek nagy értékű vásárlásait nem töltjük fel a rendszerbe. Azoknak a magánszemélyeknek akik egyben egyéni vállalkozók is ezért nagyon körültekintően kell eljárniuk.
  • Nem kell bevonni a külföldi cégeket sem.

A számlázó programban nekünk kell feladni a számlákat, vagy ez automatikusan kell, hogy megvalósuljon?
Minden számlázó programnak a számla lezárását követően automatikusan meg kell kezdenie megkísérelni az adatszolgáltatást. Erre a felhasználónak ráhatása nincs. A programnak emberi beavatkozás nélkül meg kell tudnia oldani az azonnali adatszolgáltatást. A számla lezárása a számla kelte a gyakorlatban. Nagyon oda kell figyelni, mert előfordulhatnak anomáliák. Például már elkészült a számla lezárása, de rájövünk, hogy valamit elrontottunk. Ilyenkor gondolhatnánk azt, hogy a vevőnek nem adjuk át a számlát, hiszen javítani kell, de az automatikus adatszolgáltatás már megtörtént. Ezekre a dolgokra nagyon oda kell figyelni. Ilyenkor a legjobb megoldás a számla sztornózása.

A számlázó program kérhet e megerősítést a felhasználótól az adatszolgáltatás elküldésére?
Abban az esetben, ha az adott számla megfelel a fenti követelményeknek akkor a programnak ezt automatikusan kell megvalósítania. Így az a program ami a feltételek fennállása esetén rákérdez az adatszolgáltatás végrehajtására, azzal biztos hogy probléma van. Ezt a szoftvert nem szabad használni.

Ha eddig elektronikus számlát állítottunk ki, akkor nekünk van e valamilyen kötelezettségünk?
A számla kiállításának a módja az adatszolgáltatást és a regisztrációt nem befolyásolja. Mindenkinek kötelező.

 

Aki online számlázót, vagy felhő alapú szolgáltatást használ, annak kell e regisztrálnia magát a biztosított felületen?
Természetesen igen. A számla kibocsátás módja nem befolyásolja magát a regisztrációt. Még a NAV által biztosított ingyenes szoftver esetén is végre kell hajtani a regisztrációt. Tehát nagyon fontos, hogy aki gondolkozik az áttérésen az sem dőlhet hátra. A regisztrációs folyamatot mindenkinek végre kell hajtani.